söndag 8 juni 2008

Etnokrameri = verklighetsflykt

Man har hittat ett ”nytt” ”ursprungsfolk” i Brasiliens Amazonas. Nu verkar Brasiliens policy vara att försöka ”skydda” indianer från interventioner från ”civilisationen”. Det är nog klokt. Men den svenska debatten!! Man tar sig för pannan. I P1s Godmorgon världen! den 8 juni får en journalist, Erling Söderström, 15 minuter på sig att först framhålla sin egen exklusivitet när det gäller att få tillgång till (resursen) ursprungsfolk. Vilket förmodligen ska bevisa att han är en mycket mycket god människa. Sedan får han vräka ur sig floskel efter floskel om hur zoéfolket lever som de ”alltid” har levt, lyckliga och fria. Han återger ett samtal med en ”ung vacker kvinna” och frågar henne om hur många män hon har. Hon visar upp fyra fingrar vilket representerar de fyra män hon ”har”. Och så följer en liten utvikning om den fria kärleken hos zoéfolket, och om hur det gäller båda könen: ”Hela tiden finns sexualiteten som en självklar och naturlig källa till glädje och samhörighet.”

Åh, denna civilisationskritik där oskyldiga (när det gäller västerländsk civilisation) indianer, eller andra ”vildar”, används som den goda motsatsen till det onda västerlandet. Paul Gauguin lyckades i alla fall göra fantastisk konst av sina tahitier. Och han levde och verkade under den tid som the scramble of Africa pågick, inte 50 år efter avkoloniseringen.

Hos zoéfolket så upplever jag ett lugn, en harmoni, och glädjefylld nyfikenhet som jag aldrig har känt så starkt hos något av det mer än ett dussin ursprungsfolk som jag har vistats hos i Amazonas. Här finns inget våld, och till skillnad från många indiankulturer, finns ingen krigisk tradition.”

En orsak till att jag hatar detta är förstås ren och skär avundsjuka. Detta var min dröm när jag var tio år. Åka till Amazonas och hitta oupptäckta indianfolk, och lära mig av dem och lära dem. Det fulländade äventyret! Men jag var tio år!! Jag har fattat att det är ett barns dröm. Varför låter P1 honom använda zoéfolket för att skapa sig själv som god, som en som har genomskådat västerlandets ondska? Varför låter de honom vara ett tioårigt oansvarigt barn som kan använda de andra för sin egen verklighetsflykt?


[http://www.sr.se/laddahem/podradio/SR_p1_GMV_080608120044.mp3]

2 kommentarer:

elias sa...

bra rutet!
jag ville också bli upptäcktsresande när jag var tio. och jag tycker också att det är orättvist att han får göra sådär. å ena sidan göra en klassisk "vit man" o upptäcka/utforska ett folk (med massa härliga unga vackra kvinnor), och å andra sidan vara sådär härligt backpacker-frigjord.

jag är helt säkert på att han är solbränd under sin lätt uppknäppta skjorta och har skrattrynkor runt ögonen

Anonym sa...

Jag orkar inte lyssna på hans program, men han verkar ju lite engagerad efter vad jag kunnat googla fram på en ganska kort stund.
Varför inte låta honom tala om sina erfarenheter efter så många års slit?
Romantiska drömmar om upptäcksresor och äventyr har väl alla haft. Verkligheten är dock inte så rosenröd. Att färdas och vistas i amazonas är något som många helst inte gör allt för ofta. Naturen må se vacker ut på bild och värmen kanske lockar, men de är bägge obarmhärtiga och fullständigt hänsyslösa mot alla varelser som vistas där. Att lägga sin tid åt att hjälpa ursprungsbefolkningen där är starkt gjort.
Jag säger GO ERLING! Kämpa för ursprungsfolken. De har de inte så lätt mot peruanska och brasilianska nationella intressen...