tisdag 17 juni 2008

40-årskris?

Vad är det för slags makt jag håller på att förlora nu när jag  närmar mig 40? Makten att bli sedd och makten att kunna avvisa som ligger i den privilegierade positionen att vara den åtrådda. Makten att positionera sig som den unga, nya med all potential framför sig. Vänta ni, jag kommer att bli bättre än er när jag uppnått högre ålder och mer mognad.

Om jag varit smartare när jag var 24 kunde jag ha dragit nytta av att min läskurshandledare på c-kursen i idéhistoria frågade om vi skulle åka hem till honom och ha "erotisk sex" när vi av en slump träffades på Stora Hotellet i Jönköping. Precis innan hade han berättat att hans fru och barn var bortresta. Förutom att jag ångrar att jag inte fann mig och svarade att jag föredrar oerotisk sex, ångrar jag att jag kände skam när det var dags att gå upp till institutionen. Jag drog mig för att gå dit. Frågade mig om min handledares beteende berodde på att jag hade haft hotpants på mig när han skulle examinera mig muntligt på den där Nietzsche-kursen. Hade jag varit smartare när jag var 24, eller mer världsvan, hade jag utnyttjat situationen och vänt den till min fördel. Hotat att anmäla honom om han inte gav mig VG till exempel. Han hade INNAN examinationen rapporterat in G berättade han glatt, den idioten.

Är det inte ett slöseri att unga människor är vackra? Det är ju när man är medelålders och klok man förstår att utnyttja det på ett kallt och hänsynslöst sätt. Det är min PLIKT att lära min tonårsdotter att vara smart. För egen del återstår bara att minnas Coco Chanels hårda ord: "En medelålders kvinna kan inte vara nog smal eller nog rik." 

25 kommentarer:

ml sa...

Det är nu några år sedan jag fyllde 40. (Fasiken vad denna blogg börjar bli ospretig!!) Jag kan meddela från andra sidan att jag var euforisk rätt länge. Den där skammen du pratar om, den var borta. En väldigt stark känsla av att får göra som jag vill. Nu är det inte så längre, inter varenda dag. Men på något sätt, att också i mindre grad vara den som blir tittad på (det var hårt men roligt när jag första gången märkte att jag var ”mamman”, och inte längre hon som var ”dottern”, det vill säga bihanget till huvudpersonen) ger ett annat utrymme. Det skapas en tomhet, som man kan (kanske ska) sörja, men det är ett slags frihet.

ml sa...

Sen är jag så klart sjukt nyfiken på vem av mina kollegor som lockar med ”erotisk sex”...

Jeanette sa...

Frihet låter bra. Jag bestämmer mig för det. Din kollega heter Conny Mithander. Men han är nog inte kvar. Hoppas jag.

elias sa...

Hm. Du tar upp en viktig fundering. Som man som 25-åring naturligtvis helst låter bli att prata om. Alltså den makt man har/tar genom att positionera sig som ung o ny med potential. Men ärligt talat, när/om den fördelen hänger samman med ovälkomna erbjudanden om erotisk sex som man av feministisk lojalitet borde exploatera, så känns utsikten att förlora den just den makten ganska ljus. Och ärligt igen, jag blir plötsligt ganska glad över min spontana reaktion "vafan 40, det verkar ju grymt". För när jag tänker på 40+are, träffar en hel del som jag gärna mognar till.

Men. Det är ett problem när den enda makt som vi kan prata om hos kvinnor är sexualiserad och bara relateras till över/under män?

@ ML - Ospretigt jovisst. Men vi verkar ju ha något som behövs ältas...

Jeanette sa...

Jag tänkte inte att makten som ny och "under utveckling" behöver hänga ihop med att bli sexualiserad (av fel personer). Jag bara kom ihåg känslan när jag för inte så länge sedan kom på att jag inte kan tänka på mig själv som ny och ung längre och det var riktigt jobbigt. Jaha, det var så här jag blev, liksom. Men det hänger ju ihop med våra föreställningar om att man är "färdig" när man är vuxen, eller medelålders då, och "under utveckling" när man är barn och ung. Unga är "not yets"och gamla är "has beens". När man är 40 ÄR man.

Ellen B sa...

Alltså, jag vet inte om det där stämmer riktigt, att man blir mindre betittad och mer avsexualiserad när man passerar 40. Dels för att 40 är det nya 30 (och man är ju sjukt mycket hetare när man är 30 än 20 eftersom man är ett mähä med taskig klädsmak och inga pengar när man är 20) Dels kanske man skiter i att vara sexig när man är 40 för att man har andra, betydligt mer effektiva, maktmedel att ta till. Och det är ju alltid mer attraktivt med folk som inte går in för det. Sen vill jag starkt ifrågasätta det där med Chanel, inte kan väl hon ha sagt så där? Det måste ha varit Wallis Simpson!

Anonym sa...

Sa han verkligen så!? Ja han är fantamig inte riktigt klok den där Conny Mithander. Inte särskilt djupsinnigt och inte särskilt finkänsligt brukar jag uttrycka mig i hans närvaro! Man kan ju bli lite sné av blotta tanken på dylik generositet!
Helene Westling Bräutigam

Anonym sa...

Jag är visst alltid lite sent ute när det gäller både Conny och rätt klädsel (jag tror inte ens att hotpants är inne längre...eller)...men man skall inte oroa sig för Conny Mithander...han vet inte hur man gör om han skulle bli ...ja...kanske...till och med... tvingad till sex! Den som ändå fick klappa till honom ordentligt där det gör som ondast!
Är någon som är kollega med honom verkligen förvånad? Vem i hela fridens namn skulle det väl annars vara som uttrycker sig så föga subtilt!?
Helene Westling Bräutigam

Anonym sa...

Och inte är han så värst hemlighetsfull heller...den som ändå fick svara med samma mynt och ge honom tillbaka samma känslor som han strör omkring sig!Attans att jag är för sent ute det är väl ingen som läser det här nu i december 2009. Vi glömmer alltför lätt vi kvinnor!
Lilla helene igen

Tove sa...

Vilken intressant blogg! Kom hit för att min kompis sökt på nämnde idéhistorikers namn för att få hans nr (eftersom han är hennes handledare) och så hade hon sett kommentarerna och inlägget. Skrattade riktigt gott åt det, good ol' Conny liksom... en man av den gamla skolan! Nä, det är trist att intellektuella kan dela in en så stor av befolkningen som under deras nivå enbart pga deras kön...
Hur som haver, av rubrikerna att döma verkar det här vara en bra blogg som jag absolut ska läsa vidare.

Anonym sa...

Låt honom hållas, han är ju ändå i älfdsta laget för en som är så slappt TILL I HJÄRNArNA!!!!!
Men du...vem bryr sig?
Hoppla vilket kön det än nu är som man byter barm med! Bara min kan återta sitt forna hundnuvud och bli sig själv igen! SKÄÖMT ÅSIDO! jAG ÄLSKAR NOG CONNY LITE MEN DET HAR REDUCERAT MIG TILL ALLTFÖR OFTA ETTOR OCH NOLLOR OCH DET ÄR DET PRIS JAG HAR FÅTT BETALA! KUL FÖR DEN SOM ÄR PÅ PLATS OCH SOM FÅR S.A.S. MER ÄN EXISTERA I HANS NÄRVARO! Vem fan vill inte vara med och gråt det hjälper väl bara vid smärta? Jävligt less på mig själv ibland! Sprit i förgasarn!

helene westling bräutigam sa...

Jag var inte så klok ujtan förälskade mig i Conny Mithander...Blev helt besatt och kan fortfarande inte...10-12 år senare glömma honom! Är jag dum då? Jag skulle tro att det finns dom som tycker det! Är van vid den sortens syn på kärlek och dess uppkomst! Jag var inte så klok att jag bad om godkänt utan försvann helt och hållet! Efter det att jag hade varit hemma hos hans väninna i Trollhättan och blivit "injicerad" med honom så fanns det ingenstans för mig att vara och jag tänker fortfarande på honom VARJE DAG! Vem fan vill leva med en sådan man? Jag skulle vilja, men surt som det är så har han en kvinna som inte ens kunde bjuda på förskoning utan jag fick stå där med någon sorts skam och en chock som jag inte ännu kan göra mig fri ifrån! Älskar honom fortfarande?...ja visst! Olycklig kärlek kan ju i och för sig existera överallt men är det tillåtet att sätta kärleksfällor som inte går att ta sig ur? INOM DEN AKADEMISKA VÄRLDEN???? Inte klokt att dom fick hållas på idehistoriska institutionen i Göteborg på 1990-talet! Endast döden är för mig värre än vad dom åstadkom med mig! Kommer aldrig att kunna leva ett för mig normalt liv! Conny knäckte mig och han fick hjälp med det! Inte konstigt att det finns akademikerförakt!! Jag har aldrig haft något sådant...men men erotik hör hemma i privattlivet om inte kärleken är verklig och sann! Jag kommer aldrig att förstå att Conny Mithander fick hållas och att det faktiskt var sanktionerat! Herregud...Mithander håller visst på med genusforskning i Karlstad! SINNESSJUKT!!!!!

Anonym sa...

Sanningen är att jag föll i bön inför conny och inte till denna d ag kan förstå vARFÖR han jagade mig överhuvudtaget. Han stänger alla vägar till liv för mig och jag vill till denna dag inget BLÄÄÄÄÄ annat än att han...skall jaga mig igen! glömmer jag honom s¨å glömmer jag mig själv. Det mesta som är vackert här i världen påminner mig fortfarande om honom. Det finns dom som skulle kalla mig för en idiOt men vem bryr sig om sånt egentligen. Lite med Saknad och med ord som jag Itne hittaR så känner jag mOtvilligT Mig berövad på den enda kärlek jag inte har kunnat släppa.Kanske fÖrlorar jag minnet igen...vem vet men han var det finaste och det absolut sötaste jag någonmsin hade sett och bliVIT låtit mig beröras av. Nyu känns det som om till och med Gud vill at jag skall glömma alltihopa och kanske gör jag det men det blir i så´na fall motvilligt och förlåtA gör jag aldrig den som tog det ifrån mig vem det nu än var. Jag tuggar och tuggar om alltihopa och om jag faller ihop av saknad och av brist på den längtan som conny födde hos mig så kaskle jag blir knas på riktigt...vem vet. Jag gav honom det bästa jag hade och ville attr han sakulle vänta på mig tills jag var klar med vad det nu var jag höll på med..fan vet hur nen sådan kameleont som han kan bli älskad för den han är överhuvudtaget MEN det är kanske INTE ENS det som är det grymmastE överhuvudtaget, men om han ringer igen så antar jag att jag kommer att vara redo att leva helt igen! KNAS???? Nej då, man behövde bara ha varit där!KaN INTE ÄLSKA NÅGON MAN LÄNGRE OCH DET VAR VIKTIGT FÖR MIG...ÄR BARA FORTSATT SNÄLL OCH FÖRSÖKER ÖVERLEVA!.jAG RÄTTAR MITT LIV EFTER HANS TELEFONNUMMER, HANS BOSTAD OCC VAR HAN DYKT UPP SENAST rINGER HAN IGEN MOT FÖRMODAN CONNY MITHANDER SÅ FÅR JAG VÄL HOPPAS ATT DETFINNS NÅGONTIG AV VÄRDE KVAR I MIG, MEN DET TROR JAG FAKTISKT INTE PÅ LÄNGRE OCH DET KÄNNS INTE SÅ VÄRST "ANGENÄMT" DET KAN JAG SÄGA. mEN oK aALL RIGHT MAN KAN JU ALDRIG VETA OM JAG KOMMER ATT KUNNA KOMMA HONOM NÄRMRE NÄSTA GÅNG. aLL SENTIMEN pÅ VILKET SÄTT KAN TAL SMÖRJA I VÄRLDEN PASSERAR REVY I MITT HUVUD OCH I MITT HJÄRTA MEN HANS VÄN.....DET BLIR JAG ALDIG OCH JAG vill vill vill ÄVEN OM DET KANSKE ALDRIG ÄR MÖJLIGT ATT DEYT SKALL BLI SOM DET BORDE HA VARIT, HUR DET NU ÄR. fy FÖR DEN LEDE VAD JAG SÖKER OCH NSÖKER OCH SÖKER EFTER MITT HJÄRTA SOM "SKALL FÅ SIN FORM" PÅ NÅGOT SÄTT NÅGON GÅNG, MEN JAG FÅR KANSKE LEVA OCH DÖ MED SKADAN! tOM...KÄNNER JAG MIG...TOM OCH BESTULEN PÅ ALLT JAG NÅGONIS HAR ÖNSKAT MIG. bLAHA FÖR LIVET SOM DET SER UT JST NU.

Anonym sa...

Man har försökt "bota" mig i 10-15 år från att leta efter det som fanns inom mig då! NU!!!! Han har hus i Thailand...botad! Fy farao han får mig att vilja spy! Åsså har han...hick...blockweat mig på facebook! Bara för stt jsg sa att han skuille dra något annat gammalt över sig och dö! knappast orättvist! !Det är i vilket fall som helst inte honom jag tackar för att jag lever...numera!
Helene

Anonym sa...

Om man går utan brallor och sedan inte kan glömma Conny 14 år senare så bordeman doktorera i religionsvetenskap och kalla sig för härmapa! Man kan undra om du Conny har skrivit hela den här nedra slingan! Det finns faktiskt människor med verkliga känslor ibland oss! Det borde betänkas!

Anonym sa...

Jag har länge valt att inte kommentera det som sagts på denna sida. Men eftersom jag blivit uppmanad att göra så vill jag påpeka några saker. Helene är en person som förföljt mig sedan länge - senast (för några månader sedan) fick polisen hämta henne i handbojor när hon satt utanför min lägenhet och skallade in i balkongfönstret. Hon har sedan många år psykiska problem som jag verkligen inte är upphov till - tyvärr får hon tas in på psyket regelbundet. Så hennes berättelse är en produkt av hennes fantasier och önsketänkande. Kort sagt en sorglig historia. Vad gäller förslaget som jag skulle ha givit Gertrud för drygt 20 år sedan har jag inget minne av att jag skulle ha kommit med. Kan så ha varit - men då på skämt. Anklagelserna mot mig är ett exempel på att rena lögner och halvsanningar på nätet för den okritiske blir till sanningar som får sitt eget liv.
Bästa hälsningar Conny

Anonym sa...

Flickor?!

Anonym sa...

Man dör av sådan sorg! SKRATTA! Det finns andra connysar! Conmiuw

Anonym sa...

Det varMITT hivufd dpm sprack!

Helene Westling sa...

när jag skrev detta försökte jag bära all connys smärta och s.a.s klä mig i den. ville låta den omfamna mig och för evigt vara min bäste vän.
Är det möjligt? bed för mig
Det du Gertrud

Helene Westling sa...

lite under bältet eftersom d u vet conny lika väl som jag att smärtan i att läsa sådant här är värre än den jag fick av dig sist
Samt att som genom ett under är jag fortfarande frisk i huvudet och att endast min kropp är lite trasad i stycken är ett mirakel. det är fortfarande dig jag vill ha hmpfff och mig.DIG OCH MIG CONNY MITHANDER! Be Gertrud be. Be för mig!

Helene Westling sa...

jo. det är det!
be gertrud be.
helene

Stefan Widqvist sa...

Bed för "Socker-Conny"! Bed!

Unknown sa...

Någon har kapat mitt namn i den här diskussionen..jag har inte yttrat detta. Kommer att undersöka och anmäla. /Stefan S Widqvist

Unknown sa...

Jag har inte skrivit denna kommentar, någon har kapat mitt namn /Stefan Widqbizt