onsdag 5 november 2008

färgad? afroamerikan?

Några anmärkningar om diskursen kring Obama är på sin plats efter denna fantastiska valseger. Ordet ”afroamerican” är utsuddat ur amerikansk offentlighet: man säger african american, följaktligen borde den svenska beteckningen följa denna önskan från denna minoritet och använda ordet afrikanamerikan istället. Afrikanamerikan är en beteckning på ättlingar till de slavar med ursprung i Afrika som finns i Nordamerika. Ett slags etnicitet med rasförtecken. Barack Obama har en amerikansk mamma och en afrikansk pappa. Han tillhör inte den etniska gruppen afrikanamerikaner. Det är, tror jag, en av de grundläggande orsakerna till att han alls kunde komma så här långt. Det vita amerikanska folket är inte närheten (jo så nära de kan komma) av att välja en afrikanamerikan till president.

Att Barack Obama nu har blivit vald har många orsaker, och jag ska här ignorera de flesta och fokusera på de som har med ”ras” och etnicitet att göra. Ett välkänt faktum är att afrikaner i Amerika i allmänhet bemöts på ett helt annat sätt än afrikanamerikaner. Jag har goda vänner som när de i USA har förklarat att de är ghaneser eller sydafrikaner fått ett helt annat bemötande än när de antagits vara afrikanamerikaner. Det beror på att ”det amerikanska dilemmat” inte främst är en fråga om ras. Det är en fråga om ekonomi och om historia. Det är en fråga om kärnvärden som frihet och oberoende. Det är en fråga om skuld.

Att dessa kärnvärden – frihet för vita amerikaner – byggdes på afrikanamerikanernas ofrihet tillhör det slags insikter som de flesta euroamerikaner inte riktigt kan härbärgera. Att det alls kunde ske – vita amerikaner är trots allt inte av en annan art än vi – de är vanligen utrustade med empati – berodde på en kollektiv förnekelse. En förnekelse av slavarnas mänsklighet. Denna förnekelse lever kvar än idag och rör slavättlingarna: afrikan-amerikanerna. Som alltså är en etnisk grupp med en specifik historia – vilken Barack Obama inte är en del av.

Ett av hans genidrag var att inte, trots att alla förväntade sig det, dra färgkortet. Att istället lansera sig och sin politik som universell, eller i alla fall en angelägenhet för hela Amerika (eller USA som jag hellre skulle kalla det), gjorde dels att han kunde attrahera många vita väljare som just lider av skuldsyndromet som ofta löses genom att fortsätta förneka afrikanamerikaners mänsklighet, genom att fortsätta blunda för de strukturella orättvisor och ofriheter ”the land of freedom” tilldelar en sjättedel av sin befolkning. Dels inte provocerade afrikanamerikanerna genom att göra anspråk på deras historia. På så sätt är Obama den president som genom sin bakgrund, och sitt intellekt, den president som kanske kan ge amerikaner oavsett ursprung ett sätt att hantera sin smärtsamma historia.

Jo, en sak till: man kan inte längre säga ”färgad” – det är som när August Strindberg och andra på 1800-talet med ”könet” avsåg kvinnan, och därmed påstod att mannen inte var en del av det könsliga, att inte han var nedsänkt i sitt kön som kvinnan var. Lyckligtvis har 100 år av feminism suddat ut den vanföreställningen. När ska vanföreställningen att ”vita” människor inte har färg, inte är en del av rasordningen, omöjliggöra talet om ”färgade” människor?

4 kommentarer:

Jeanette sa...

Jag tycker det är väldigt roligt för Gertrude's Corner att du publicerar här innan du publicer i GP!

Angående Obama och olika maktordningar; ålder är en faktor som inte diskuterats så himla mycket, mer än indirekt,i termer av att han är oerfaren. Men jag tycker det är ganska kul att USA har en president som är född samma årtionde som jag själv.

ml sa...

Jag la upp den innan GP hade accepterat den, dvs direkt när jag skivit den. Hoppas inte GP misstycker...
Hm, jag vet inte riktigt vad jag tycker om att makteliten numer är jämngammal med mig... särskilt förtjust i snorungarna på svenska regeringskansliet är jag inte.
Men Obama. Det är nåt annat. Har just sett the Victory speech... mmmumma

Jeanette sa...

Jag råkade vakna i soffan kl 06 i onsdags morse och såg Obamas tal i direktsändning. Jag rös. Yes we can. Och så blev jag lite kär i hans fru. Hon ser ut att ha mycket humor. Jag läste någonstans att hon fått kritik för att hon berättat i ett magasin att hennes man luktar illa på morgonen. Det är svårt att tänka sig till exempel Filippa R säga en sådan sak om Freddan. Nej, de sextiotalistsnorungarna vill man inte identifiera sig med.

Benz sa...

8 år yngre än GWB var när han tillträdde.
Om alkoholism är skilnaden så föredrar jag nog en oerfaren statschef/-minister.
Jag är kanske lite konservativ på det sättet.