onsdag 6 augusti 2008

O jogo bonito 2

 I ett tidigare inlägg (O jogo bonito, juni) tyckte jag att det var så kul att manliga fotbollskommentatorer påpekade att Nuno Gomes i det portugisiska landslaget hade rådjursögon och var bildskön. I dag tittade jag på OS-matchen Sverige - Kina. Inte en enda utseendekommentar från de båda manliga kommentatorerna! Själv tänkte jag på saker som; "oj vad det är  många i det svenska landslaget som har precis likadan frisyr; blont hår i hästsvans!" och "hoppsan, den kinesiskan ser exakt ut som en monchichi med sitt uppstående hår." 

Nu är det ju inte så att jag önskar att det ska utseendekommenteras och jag hade säkert blivit skitirriterad om kommentatorerna sagt något ( de mansgrisarna! ) men jag tycker det var intressant att de inte sa något när det fanns så mycket att säga och jag undrar om en kvinnlig kommentator skulle ha sagt något? Eller om det särskilt tabu att kommentera fotbollstjejer? Eller är det bara OK för män att utseendekommentera män? 

2 kommentarer:

Penny sa...

Hej! Nu är jag tillbaka från semestern med full (nåja) styrka, och gläds så över dina inlägg!

Nu delar jag ju inte ditt genuina sportintresse, däremot ditt utseende-intresse och har också tänkt på det där med hur man får lov att kommentera idrottsutövarna.

Jag tänker mig att idrott generellt är en gigantisk manlig homosex-arena (tänk ullevi), där det för män är tillåtet att leva ut sina hemligaste homofantasier, då är det inte konstigt att kvinnorna på planen undandrar sig kommentatorernas sexuella uppmärksamhet. De har ju inte där att göra. Det skulle vara som att kolla på bögporr, och in på scenen kliver en kvinna. Tror du det skulle funka?

Nej, jag trodde väl inte det. summa summarum: Idrott är samma sak som bögporr.

Jeanette sa...

Jag är så GLAD att du är tillbaka och kan skapa ordning i allt. Hoppas vi ses i dag på WoW!