tisdag 5 augusti 2008

Den sista manliga bastionen?

Det finns tydligen en OS-gren som inte är öppen för kvinnor; boxning. Och de är bra säger "svenska medaljhoppet" Naim Terbunja till Aftonbladet. För om tjejerna får vara med så kan det bli synd om killarna. Det skulle förstöra boxningen, menar Terbunja. (Buhu) Enligt Aftonbladet är det få manliga boxare som aktivt stödjer damboxning i OS. Inte backar de upp människor som håller på med samma sport som de själva. Nej då. Tjejerna ses som ett hot. Tjejerna smittar med sin lågstatus. 

Terbunja skulle aldrig se damboxning på TV "och då är jag ändå intresserad av boxning!" Men dubbla världsmästaren Anna Laurell skulle han ändå titta på eftersom han "tycker om henne som person."

När fotbolls-EM gick av stapeln var en del män och killar rädda att smittas av lågstatusen via kvinnliga sportkommentatorer. Då skickades det hatbrev och hotbrev till redaktionerna. Fotboll och boxning = no no. Friidrott? Det går bra, tjejer. Välkomna i den härliga idrottsgemenskapen. 

4 kommentarer:

Ellen B sa...

När jag läste jag aftonbladets artikel uppfattade jag det som att anledningen att damboxning ogillas i os-sammanhang är att det med stor sannolikhet skulle medföra att antalet viktklasser för herrarna skulle minska (för att sporten annars skulle ta för stor plats?). Jag uppfattar det inte nödvändigtvis som att killarna tycker att tjejerna skulle smitta dem med sin lågstatus.

Jeanette sa...

Nej det där med lågstatussmittan var ju min tolkning. Jag tyckte det där med färre viktklasser var en bortförklaring. Killarna tycker inte tjejerna platsar helt enkelt. Plus att de vill ha boxningen för sig själva. Varför skulle inte Terbunja kunna kolla på damboxning på TV - på en kollega som är dubbel världsmästare - av andra skäl än att han tycker om henne som person? Varför kan man inte kliva åt sidan en aning för att ge sina kvinnliga kollegor plats i OS?

Ellen B sa...

jo, visst. Det där att damboxningen ännu inte håller så hög klass är ju en klassiker - man kan fråga sig hur den nånsin kommer att kunna göra det om kvinnorna inte får tävla!

Anonym sa...

Varför får någon med så knasiga åsikter som den där Terbunja uttrycka sig i pressen? Har inte tidningar någon slags självcensur så att man slipper läsa så provocerande citat annat än på insändarsidan?

Kul blogg det här! Visste inte att du var så idrottsintresserad. (Själv såg jag inte något alls av OS i år. Hade helt enkelt inte tid....)

hälsningar

Monica (med en Mme Boll som faktiskt slagit ut nu. Med 1 blomma. Och den är tufsig.)