tisdag 12 augusti 2008

Milli Vanilli på OS-invigningen

Hörde just på nyheterna att den lilla (typ 6-7 år) flickan som iklädd en röd klänning sjöng som en liten ängel på os-invigningen härom dagen faktiskt inte sjöng alls - det var det en annan liten flicka som gjorde. Hon ansågs dock vara för ful/inte tillräckligt söt för att få uppträda; man tyckte inte att hon skulle representera nationen på ett riktigt sätt. Fy fan säger jag bara! Det är ungefär det svinigaste jag har hört i år - och de ansvariga verkar inte ens skämmas. Kulturrelativism i all ära, men detta är rent åt helvete.

9 kommentarer:

ml sa...

Jag (ett västerländskt konstruerat subjekt) håller självklart med dig. Men – med risk för att vara just så kulturrelativistisk som du pratar om – projicerar du inte väldigt västerländska modernistiska föreställningar om en sammanhållen subjektivitet?

Ellen B sa...

Jag vet inte vad en sammanhållen subjektivitet betyder, men jag vet att om jag var sju år och jag fick höra, inte bara av en eller annan skolkamrat, utan människor som sägs tala för ett helt folk, fick höra att jag var för ful för att få representera mitt land - och offentligt dessutom så att alla mina skolkamrater, deras föräldrar, och en rätt stor det av alla andra människor på jorden fick veta det, så skulle jag känna mig rejält förödmjukad.

Ellen B sa...

För att utveckla det hela lite, så menar jag att sociala/kulturella konstruktioner har sina begränsningar. Detta i och med att människor, kulturer och sociala beteenden i någon mån begränsas av vissa saker som ytterst är gemensamma för mänskligt liv (därmed inte sagt att de är oföränderliga om förutsättningarna ändras). Exempel på sådant som är gemensamt för alla människor är hur språket fungerar (på en abstrakt nivå givetvis, men det finns universaler som tex linearitet som är svåra att komma undan), hur kognition fungerar och i viss mån också hur människan fungerar som social varelse. Exakt var och hur, på vilken nivå, som emotioner passar in i detta är en svår och, tycker jag, intressant fråga, eftersom känslor och dess konsekvenser ofta är en kombination av socialt och kulturellt sammanhang och mer primitiva kognitiva och rent fysiologiska processer.

Karin sa...

Nä, nu har ni inte skrivit på en hel månad! Det duger inte...

Karin sa...

Jag håller med ovanstående Karin.

Benz sa...

Jag håller med karinarna
Kom ihåg, om du inte presterar 10 ggr så mycket [som godtycklig man/person], då underpresterar du. (Glöm inte att sprida det till tio andra kvinnor.)

elias sa...

håll ut. vi planerar höstavspark i dagarna och sen ska det allt bli skriva av!

Anonym sa...

Hej genusdoktorander!

Jag har fått en inbjudan av Kajsa att vara med och skriva på er blogg FASTÄN jag inte är doktorand utan bara har läst a-b i genusvetenskap. Det vill jag gärna, för jag har massa som jag vill diskutera! Hoppas jag får vara med för er också!
Nån som är admin måste typ adda mig på nåt vis...

Mvh/ Josefine C

Kajsa sa...

Hej Josefin C, kan inte du höra av dig till mig, du hittar mig på hum faks hemsida!