lördag 24 maj 2008

LYDIGA studenter önskas

Appropå inlägget om uppsatshandledning och diskussionen kring det:

Jag tycker att studenterna kan få vara olydiga när de
1. visat att de hjälpligt behärskar svenskans syntax (eller engelskans då, om det är det språk de valt att skriva på).
2. insett att man inte ska börja en vetenskaplig text med att redovisa sina egna funderingar kring ämnet, typ "jag har funderat mycket kring mäns och kvinnors språk och varför vi ofta missförstår varandra. Det är vanligt förekommande och därför tyckte jag att det var intressant att välja som ämne för min uppsats".
3. Inte fuskar genom att kopiera någon annans arbete.

Innan de lyckas uppnå de tre målen ska de vara så. jävla. lydiga...

7 kommentarer:

Penny sa...

agree! du är hård, men rättvis. Och omdömes...full. välkommen in!

E. sa...

Jag instämmer till fullo! Kan man inte införa något slags certifikat för studenter som behärskar dessa grundläggande kunskaper, och hålla de övriga mycket kort?

Ellen B sa...

med risk för att låta bitchig så kan man ju tycka att gymnasiebetyget borde vara det där certifikatet...
Synd att vi inte är ett elituniversitet i usa.

Anonym sa...

Nämen HU, förstår ni hur läskigt det är att läsa den här bloggen om man råkar vara ett av fåren på andra sidan stängslet? (Men ändå svårt att låta bli - rätt åt er, förbannade ögon osv.)

Penny sa...

vi är åtminstone inte anonyma, anonym! Det är nog det som är det läskiga, att vara anonym bland ett gäng icke-anonyma. Inte att vara ett får på andra sidan stängslet. Så tror jag!

Anonym sa...

Alltså; ni är så jävla coola och peppande. Jag vill bli en smart kvinna precis som ni när jag blir stor!

Just därför läskigt att läsa om vad ni tänker om kategorin jag själv tillhör, de som sitter och försöker få ihop en fånig B-uppsats (och tycker att det är hur jäkla svårt som helst).

Men man kanske inte ska kommentera om man tycker det är pinsamt att skriva under med sitt namn, det är sant. Skämmigheten får dock segra tills vidare.

Penny sa...

Jo, det är klart man får kommentera! Vi är glada för kommentarer (för det mesta) och gillar att bli kallade coola, framförallt det.

1) Det ÄR svårt att få ihop en B-uppsats.
2) Bli som oss när du blir stor!