fredag 23 maj 2008

Livet kan börja!?

Livet kan börja nämnde J i det allra första inlägget i Gertrude’s Corner. Ibland tror jag att det är sant. Nu kan livet börja, äntligen. Nu är det slut med dumhet och dags för klokhetens inträde i världen. Nämligen att jag ska få börja bestämma (jo, jag vet, jag bestämmer redan en del). Inte så att jag är maktgalen. Men jag har rätt bra koll. Och det har mina vänner också. Tillsammans skulle vi kunna göra vår del av världen lite bättre. Jag tror faktiskt det. Och så har någon insett det, och föreslagit många av oss till en styrelse. Och det ser så bra ut (lite för bra för att vara sant!). Fast jag vet att det arbetet är tufft och så. Men tänker, vill jag ha en bättre värld så är det väl bara att anta utmaningen och kavla upp ärmarna. Börja bygga i verkligheten. Tiden är förbi när man sitter på kaféer och gnäller över dom som har makten. Man blir (nästan, säger nästan) erbjuden den. Men (för att låna Kalle Ps uttryck) 68 samlar ihop sig och går till motattack. Det är lessamt. Jag har alla avsnitten av Livet kan börja. Får gå tillbaka och titta på dom och vänta ett tag till.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Absolut - "Livet kan börja" var och är en oerhört lyckad serie - har nog fått fler än mig att bygga bo i London.

Om 68-tänkets återkomst - tänker du på en viss krönika i GöteborgsPosten, ML?

Penny sa...

En korrigering: Jag talar i mitt inlägg verkligen inte om Livet kan börja, som ju är en serie värd att ha alla avsnitt av, utan om om Livet runt 30 (30 something).

Det är ändå intressant, ur ett "nu kan vi bestämma"-perspektiv, vad det är man rimligtvis kan vilja bestämma om. I Livet runt 30 vill de bestämma om gardiner, blöjbyten och relationer, vad det är de vill bestämma om i Livet kan börja minns jag inte riktigt (var alltför betagen av dess londonskhet).

Jag tänker också som ml, att man får kavla upp ärmarna, sluta gnälla och GÖRA någonting. Börja bygga i verkligheten. Och 68 har redan samlat ihop sig (det gjorde dom ju som bekant 1968) och nu går dom till motattack, eller har redan gjort det, på ett sätt som inte kommer drabba oss just nu kanske , inte nödvändigtvis nu iallafall, men vi kommer definitivt att märka det sen.

Man behöver ha människor som man bryr sig väldigt mycket om, det är en av anledningarna till att det är så bra att ha barn, föräldrar, vänner, syskon, som man verkligen verkligen vill väl och som man kan anstränga sig för att det ska bli sådär väl. Då kanske man kan tänka ur en annan människas perspektiv, och de kanske kan tänka lite på en själv.

Det bästa sättet att tänka utanför sig själv är att vara lite beroende av någon annan.

ml sa...

Word!

Anonym sa...

Ah, Livet kan börja (This Life), suverän serie! Har den kommit på dvd än, nån som vet?

Ellen B sa...

Det var en grym serie, framförallt var det kul att han som spelade Ferdy är Tanita Tikarams brorsa.

ml sa...

This life finns på pirate och på min dator. Dock har jag bara sett ett och ett halvt avsnitt – som med alla stora kärlekar är återseendet smärtsamt: är det lika bra som jag minns det? Faktum är att dom är lite töntiga och det är lite grått. Jag var rädd när jag såg om Brideshead revisited i julas (som ju finns på dvd) – den var dock even better. Men jag tror att det blir bra, men det krävs en viss intuning på en annnan tid, ett annat format. Att älska mellankrigstiden är lättare än att älska det tidiga 90-talet.